Privatlivspolitik

I denne politik beskrives, hvordan Styrk Familierne (herefter ”vi”) indsamler og behandler de personoplysninger, som du efterlader dig og/eller afgiver, når du besøger os digitalt på vores hjemmeside, samt når du benytter dig af forskellige ydelser, som vi udbyder på vores adresser i København og Aarhus.

Dataansvarlig

Styrk Familierne
CVR nr.: 28324502
Adresse: Østergade 5, 1. sal, 1100 København K.
E-mail: kontakt@styrkfamilierne.dk
Telefon: 35 12 16 17

Databeskyttelsesrådgiver (DPO)

Har du spørgsmål til behandlingen af dine oplysninger, kan du kontakte vores databeskyttelsesrådgiver på:

E-mail: kontakt@styrkfamilierne.dk
Adresse: Styrk Familierne, Østergade 5, 1. sal, 1100 København K, Att. DPO

Typer af oplysninger

Vi indsamler og behandler følgende kategorier af personoplysninger:

  • Identifikationsoplysninger:
    Navn, adresse, telefonnummer og e-mail
  • Transaktionsoplysninger:
    Faktureringsoplysninger, betalingshistorik samt oplysninger om købte ydelser
  • Erhvervsmæssige og praktiske oplysninger (kun gældende ved uddannelsestilbud):
    Stillingsbetegnelse, arbejdsplads og fødevarehensyn
  • Personfølsomme oplysninger (kun gældende i forbindelse med terapeutiske ydelser, hvor journaliseringspligt foreligger, eller hvis du frivilligt afgiver sådanne oplysninger via vores henvendelsesformular til et givent terapeutisk forløb):
    Helbredsoplysninger, tidligere medicinbrug, diagnoser, psykiske lidelser, behandlingshistorik, sociale og familiemæssige forhold, krisehistorik, misbrugsproblematikker, seksuelle forhold og øvrige relevante personlige forhold
  • CPR-nummer:
    Vi indhenter og behandler kun dit CPR-nummer, hvis vi er lovmæssigt forpligtet til det, f.eks. ved ydelser, der kræver entydig identifikation i forbindelse med journalføring, udskrivelse af medicin via psykiater eller andre lovbundne krav
  • Strafbare forhold (kun gældende ved terapeutiske ydelser):
    Psykisk- og fysisk vold i parforhold i det omfang, du oplyser os om det

Formål med behandling af personoplysninger og retsgrundlag hertil

Vi indsamler og behandler kun de oplysninger, som er direkte relevante og nødvendige i forhold til den konkrete ydelse eller det terapeutiske forløb, du anmoder om og/eller modtager hos os.

Vi behandler personoplysninger med følgende formål:

Formål

 

Når du besøger vores hjemmeside, indsamler vi oplysninger om din IP-adresse, som registreres i vores logs. Formålet med denne behandling er at sikre stabil drift, fejlfinding, forbedre brugeroplevelsen og optimere funktionaliteten på hjemmesiden.

 

Hvis du accepterer brugen af cookies, kan vi desuden indsamle oplysninger om din brug af hjemmesiden, herunder sporingsdata, markedsføringsdata og kommunikationspræferencer. Du kan læse mere i vores cookiepolitik.

 

 

Retsgrundlag

 

Behandlingen baseret på logning af IP-adresse sker med henvisning til vores legitime interesse i at sikre og optimere hjemmesiden, jf. GDPR artikel 6, stk. 1, litra f.

 

Behandling af øvrige oplysninger via cookies sker på baggrund af dit samtykke, jf. GDPR artikel 6, stk. 1, litra a, i det omfang du har givet samtykke hertil.

 

Formål

 

Vi behandler personoplysninger om dig, når du interagerer med os på sociale medieplatforme som Facebook og Instagram, f.eks. ved at synes godt om, kommentere på eller dele vores opslag. Formålet er at kunne administrere vores tilstedeværelse på sociale medier, engagere os med brugere og potentielle brugere samt analysere, hvordan vores indhold modtages og forbedres.

 

Retsgrundlag

 

Behandlingen af personoplysninger i forbindelse med interaktion på sociale medier sker med udgangspunkt i vores legitime interesse i at analysere og forbedre vores kommunikation samt i at være til stede, hvor brugere og potentielle brugere færdes, jf. GDPR artikel 6, stk. 1, litra f.

 

Formål

 

Ved udfyldelse af vores henvendelsesformularer i forbindelse med terapeutiske ydelser (herunder parterapi, skilsmisseterapi, individuel terapi, behandling af psykiske og eksistentielle udfordringer og hjælp ved udstationering), indsamler vi identifikationsoplysninger samt personfølsomme oplysninger og potentielt strafbare forhold, i det omfang du oplyser os omkring det i henvendelsesformularernes fritekstfelter.  

 

Disse oplysninger bruges udelukkende som grundlag for visitationsvurdering med henblik på at tilbyde dig terapeutisk eller psykiatrisk behandling. Kun visitatorer med administratorrettigheder har adgang til dine oplysninger. På dette stadie af processen er oplysningerne endnu ikke omfattet af journaliseringspligten, da selve journalføringen først starter ved indgåelse af en konkret aftale om terapeutisk behandling.

 

Hvis henvendelsen drejer sig om flere personer, f.eks. ved parterapi eller skilsmisseterapi, beder vi om begge parters identifikationsoplysninger herunder adresse, da begge parter oprettes individuelt i vores system. Dette er nødvendigt af hensyn til separat journalføringspligt ved opstart i forløb samt i faktureringsøjemed.

 

Hvis du/I tilbydes og accepterer et terapeutisk forløb, vil relevante oplysninger fra formularen blive overført til vores journalsystemer og er herfra omfattet af journalføringspligten. Journalføring sker i henhold til gældende bekendtgørelse om autoriserede psykologers pligt til journalføring samt sundhedslovgivningens regler herom.

 

På baggrund af visitationen forbeholder vi os retten til ikke at tilbyde dig et forløb. Hvis du ikke tilbydes et forløb, slettes alle oplysninger, du har opgivet i henvendelsesformularen, umiddelbart efter afslag.

 

Kommunikation til og fra visitator og/eller behandler foregår via end-to-end krypterede beskeder eller via vores end-to-end krypterede sikker mail løsning.

 

 

Retsgrundlag

 

Behandlingen af dine personoplysninger udfyldt i henvendelsesformularer til terapeutiske ydelser sker på baggrund af dit udtrykkelige samtykke i henhold til GDPR artikel 6, stk. 1, litra a (samtykke til behandling af almindelige personoplysninger) samt GDPR artikel 9, stk. 2, litra a (samtykke til behandling af følsomme oplysninger). Behandlingen er nødvendig for at kunne vurdere, om vi kan tilbyde dig et relevant terapeutisk eller psykiatrisk forløb. Du bliver bedt op at give eksplicit samtykke til dette samt accept af vores privatlivspolitik herunder ovenstående procedure inden indsendelse af henvendelsesformularerne.  

 

Du kan til enhver tid trække dit samtykke tilbage til behandlingen af oplysninger i visitationsfasen ved at kontakte Styrk Familierne på kontakt@styrkfamilierne.dk. Tilbagekaldelse vil dog medføre, at din henvendelse ikke kan behandles. Samtykket kan ikke tilbagekaldes for behandling omfattet af journalføringspligt.

 

Tilbagekaldelse af dit samtykke berører ikke lovligheden af den behandling, som er sket før tilbagekaldelse af samtykket.

 

Formål

 

Behandlingen af dine personoplysninger ifm. terapi og behandling har til formål at sikre en fagligt forsvarlig og sammenhængende psykologisk eller psykiatrisk behandling.

 

Oplysningerne anvendes til at dokumentere det faglige grundlag for behandlingen, herunder symptomer, vurderinger, diagnoser, behandlingsforløb og relevante helbredsoplysninger. Journalføringen muliggør kontinuitet, kvalitetssikring og opfølgning i forløbet og opfylder samtidig de retlige krav i sundhedslovgivningen.

 

Kommunikation til og fra visitator og/eller behandler foregår via end-to-end krypterede beskeder eller via vores end-to-end krypterede sikker mail løsning.

 

 

Retsgrundlag

 

Ved opstart i et terapeutisk forløb hos Styrk Familierne behandles dine personoplysninger i overensstemmelse med gældende journalføringspligt og databeskyttelseslovgivning. Behandlingen sker med hjemmel i GDPR-artikel 6, stk. 1, litra c (retlig forpligtelse) og GDPR-artikel 9, stk. 2, litra h (behandling til sundhedsmæssige formål).

 

Dette betyder, at behandlingen ikke kræver dit samtykke, da vi er juridisk forpligtede til at føre journal over forløbet. Du har derfor ikke ret til at kræve, at dine oplysninger slettes, når først du er opstartet i forløb, da vi er forpligtede til at opbevare din journal i 5 år efter endt forløb.

 

Journalføring sker i henhold til Bekendtgørelse nr. 567 af 19/05/2017 om autoriserede psykologers pligt til at føre ordnede optegnelser (journalføring) og Sundhedslovens § 21 samt Bekendtgørelse nr. 530 af 24/05/2018 om autoriserede sundhedspersoners patientjournaler (gældende for psykiatere).

 

Formål

 

Ved køb af et Par-tjek via vores webshop behandler vi personoplysninger såsom navn og e-mailadresse med det formål at kunne levere adgang til Par-tjek spørgeskemaet, administrere din besvarelse, generere feedback rapport samt kommunikere med dig om forløbet samt sikre korrekt håndtering af dit køb.

 

 

Retsgrundlag

 

Behandlingen sker for at kunne opfylde den aftale, der indgås ved din bestilling af Par-tjekket, jf. GDPR artikel 6, stk. 1, litra b (nødvendig for opfyldelse af en kontrakt).

 

I tilknytning til Par-tjek indsamles følsomme oplysninger ved besvarelse af Par-tjek spørgeskemaet, og denne behandling sker på baggrund af dit udtrykkelige samtykke, jf. GDPR artikel 9, stk. 2, litra a.

 

Formål

 

Vi behandler personoplysninger som navn, adresse, kontaktoplysninger og oplysninger om købte ydelser med det formål at udstede fakturaer, føre regnskab og opfylde vores lovpligtige forpligtelser i henhold til bogføringsloven.

 

 

Retsgrundlag

 

Behandlingen sker på baggrund af vores retlige forpligtelse i henhold til bogføringsloven, jf. GDPR artikel 6, stk. 1, litra c.

 

Formål

 

Ved tilmelding til kurser for private kursister behandles personoplysninger som navn, e-mail og adresse til administration og fakturering. Formålet er at kunne administrere din deltagelse og udsende praktisk information før og efter deltagelse.

 

Ved tilmelding til efteruddannelser til fagpersoner behandler vi personoplysninger som navn, kontaktoplysninger, stilling, arbejdsplads og eventuelle forplejningsbehov. Formålet er at kunne administrere din deltagelse, udsende praktisk information og dokumentere eventuel certificering.

 

 

Retsgrundlag

Behandlingen sker for at kunne opfylde den aftale, som indgås ved din tilmelding, jf. GDPR artikel 6, stk. 1, litra b (nødvendig for opfyldelse af en kontrakt).

 

Formål

 

Ved køb af bøger, materialer eller andre fysiske produkter indsamler vi oplysninger om navn, leveringsadresse, kontaktoplysninger og betalingsform med det formål at kunne ekspedere din ordre korrekt og effektivt. Købsoplysninger opbevares i op til ét år, hvorefter det slettes.

 

 

Retsgrundlag

 

Behandlingen sker for at kunne opfylde den købsaftale, der indgås ved bestilling af fysiske produkter, jf. GDPR artikel 6, stk. 1, litra b (nødvendig for opfyldelse af en kontrakt).

 

Oplysninger om betaling opbevares desuden i henhold til bogføringsloven, hvilket sker på baggrund af en retlig forpligtelse, jf. GDPR artikel 6, stk. 1, litra c.

 

Formål


Når du tilmelder dig vores nyhedsbrev, registrerer vi dit navn og e-mailadresse for at kunne sende dig relevante nyheder og information om vores ydelser. Formålet med indsamlingen er at målrette indholdet i nyhedsbrevet, så det bliver så relevant som muligt for mig.

 

Nyhedsbrevet sendes via e-mail med inspiration, nyheder og relevante artikler inden for områder som familie- og parliv samt Styrk Familiernes ydelser. Derudover vil du kunne modtage information om konferencer, kurser og andre events afholdt af Styrk Familierne samt evt. udvalgte samarbejdspartnere.

 

 

Retsgrundlag

 

Behandling af dine oplysninger sker på baggrund af dit aktive samtykke jævnfør artikel 6, stk. 1, litra a i GDPR, samt i overensstemmelse med markedsføringsloven. Du kan til enhver tid trække dit samtykke tilbage ved at kontakte os på kontakt@familieudvikling.dk.

 

Du kan afmelde dig via afmeldingslinket direkte i nyhedsbrevet.

 

Formål


Vi behandler personoplysninger, som du selv giver os i forbindelse med henvendelser via telefon, e-mail eller personligt, med det formål at kunne yde dig den nødvendige hjælp og svare på dine spørgsmål. Kommunikationen kan ske via e-mail, telefon eller sikre systemer og end-to-end krypterede beskeder og mails afhængigt af indholdets karakter.

 

Er du ikke i forvejen i kontakt med os og indeholder din henvendelse personfølsomme oplysninger, stiller vi en sikker forbindelse til rådighed, som du opfordres til at benytte. Henvendelser med personfølsomme oplysninger, der sendes via almindelig mail besvares uden original mailhistorik, og klienten opfordres til at benytte sig af krypterede kommunikationskanaler.

 

 

Retsgrundlag

 

Behandlingen af personoplysninger i forbindelse med kundeservice sker på baggrund af vores legitime interesse i at kunne håndtere dine henvendelser og yde dig den nødvendige service, jf. GDPR artikel 6, stk. 1, litra f.

 

Hvis behandlingen omfatter særlige kategorier af oplysninger (følsomme oplysninger), sker det på baggrund af dit udtrykkelige samtykke, jf. GDPR artikel 9, stk. 2, litra a, som vi indhenter ved brug af sikre kommunikationskanaler.

 

Adgang, videregivelse og tavshedspligt

Kun ansatte hos Styrk Familierne, der servicerer dig som bruger eller klient har adgang til dine personoplysninger.

 

Alle medarbejdere er underlagt tavshedspligt. Lovbestemte undtagelser gælder i tilfælde af risiko for skade på dig selv eller andre, herunder ved mistanke om overgreb mod børn, akut fare for liv eller sundhed.

 

I forbindelse med vores indsamling af dine personoplysninger videregiver vi personoplysninger til betroede underdatabehandlere heriblandt it-tjenesteudbydere af vores operationssystemer og vores hjemmeside.

Opbevaring og sikkerhed

Vi opbevarer kun dine personoplysninger, så længe det med rimelighed er nødvendigt for at opfylde de formål, vi indsamlede dem til.

 

Personoplysninger, som vi behandler på grundlag af samtykke, slettes senest 30 dage efter, at vi har modtaget din tilbagekaldelse af samtykket. Du kan til enhver tid tilbagetrække et samtykke til behandling af personoplysninger. Dette gælder dog ikke, hvis behandlingen sker på baggrund af et andet retsgrundlag – f.eks. journalføringspligten eller bogføringsloven – hvor vi er lovmæssigt forpligtede til at opbevare oplysninger i en 5-årig periode.

 

Data indsamlet via vores hjemmeside i forbindelse med køb af fysiske produkter slettes som udgangspunkt efter 1 år.

 

Vi kan undtagelsesvist opbevare visse personoplysninger i en længere periode end umiddelbart fastsat. Dette gælder i tilfælde af klage, eller hvis vi med rimelighed mener, at der er udsigt til f.eks. retssager i forbindelse med vores relation til dig.

 

Vi anvender eksterne systemleverandører som databehandlere, hvor dine oplysninger opbevares og behandles sikkert i deres systemer under vores instruks og i overensstemmelse med gældende databeskyttelseslovgivning.

 

Vi har databehandleraftaler med alle systemleverandører, hvilket sikrer, at dine oplysninger behandles i overensstemmelse med gældende databeskyttelseslovgivning.

 

Vi har implementeret passende tekniske og organisatoriske sikkerhedsforanstaltninger for at sikre et tilstrækkeligt sikkerhedsniveau. Dermed gør vi vores bedste for at sikre dine personoplysningers kvalitet og integritet. Vi gemmer dine personlige oplysninger på computere med begrænset adgang, som er placeret i kontrollerede faciliteter, og alle systemer benytter 2-faktor godkendelse ved login. Vores sikkerhedsforanstaltninger kontrolleres løbende for at afgøre, om vores brugeroplysninger håndteres forsvarligt, og under stadig hensyntagen til dine rettigheder som bruger. Personoplysninger slettes eller anonymiseres løbende efterhånden som det formål, de blev indsamlet til, afsluttes.

Procedure ved brud på datasikkerhed

Ved eventuelle sikkerhedsbrud underretter vi Datatilsynet inden for 72 timer. Du vil blive informeret uden unødig forsinkelse, hvis hændelsen vurderes at indebære en høj risiko for dine rettigheder og friheder. Vi oplyser om bruddets omfang, mulige konsekvenser samt hvilke tiltag, vi har iværksat for at begrænse skaden.

Links til andre hjemmesider mv.

Vores hjemmeside kan indeholde links til andre hjemmesider. Vi er ikke ansvarlige for indholdet af andre hjemmesider (tredjeparts hjemmesider) eller for de procedurer sådanne tredjeparter har for indsamling og behandling af personoplysninger. Når du besøger en tredjeparts hjemmeside, bør du læse hjemmesideejerens privatlivspolitik og andre relevante politikker.

Dine rettigheder

Du har efter databeskyttelsesforordningen en række rettigheder i forhold til vores behandling af oplysninger om dig. Hvis du vil gøre brug af disse rettigheder, skal du kontakte os på kontakt@styrkfamilierne.dk. Vi besvarer din anmodning hurtigst muligt og senest inden for en måned.

 

Dine rettigheder består i:

 

  • Oplysning: Ret til at få oplyst, hvordan vi behandler dine personoplysninger (artikel 13-14).
  • Indsigt: Ret til at få indsigt i de oplysninger, vi behandler om dig (artikel 15).
  • Berigtigelse: Ret til at få urigtige oplysninger rettet (artikel 16).
  • Sletning: Ret til at få slettet oplysninger i særlige tilfælde (artikel 17).
  • Begrænsning: Ret til at få behandlingen af oplysninger begrænset i visse situationer (artikel 18).
  • Underretning: Ret til at blive informeret, hvis oplysninger berigtiges, slettes eller begrænses (artikel 19).
  • Dataportabilitet: Ret til at modtage egne oplysninger i et maskinlæsbart format (artikel 20).
  • Indsigelse: Ret til at gøre indsigelse mod visse former for behandling (artikel 21).
  • Profilering: Ret til ikke at være genstand for afgørelser baseret udelukkende på automatisk behandling (artikel 22).
  • Klage: Ret til at klage til Datatilsynet over vores behandling. Datatilsynets kontaktoplysninger er:

    Datatilsynet
    Carl Jacobsens Vej 35
    2500 Valby
    Tlf. 33 19 32 00
    dt@datatilsynet.dk

Du kan læse mere om dine rettigheder i Datatilsynets vejledning om de registreredes rettigheder.

Ændringer af privatlivspolitikken

Vi forbeholder os retten til at ændre denne politik grundet væsentlige ændringer i lovgivningen, nye tekniske løsninger, nye eller forbedrede funktioner eller for at forbedre hjemmesiden.

 

 

Privatlivspolitikken er opdateret 5. maj 2025

Logo

Vi har fået nyt navn

Før hed vi Center for Familieudvikling.

Nu hedder vi Styrk Familierne.

Vi ønsker nemlig at styrke

familierne i hele landet.

 

Vores hjælp går i særlig grad til forældrerelationen

– fordi en håndsrækning til de voksne

er en gave til børn.