Alle par møder problemer. Det handler om at finde ordene for at finde hinanden. På Partelefonen hjælper vi samtalen om parforholdet i gang.
I er velkomne til at ringe ind sammen eller hver for sig.
Vi lytter. Vi rådgiver. Vi hjælper jer videre.
taler ikke om problemer i parforholdet med deres kæreste eller ægtefælle
Det er langt fra altid, at problemerne i parforholdet bliver sagt højt. På Partelefonen tør vi stille de væsentlige spørgsmål. Vi lytter. Og vi giver råd til, hvordan du kan håndtere udfordringerne i dit parforhold.
Partelefonen er Danmarks største telefonrådgivningslinje for par. Her får du anonym og gratis rådgivning til dit parforhold, uanset hvor du bor i landet.
Vi taler med dig om det, der fylder i dit parforhold. Det kan være hverdagens konflikter eller de store svigt og utroskab. Uenigheder om børneopdragelse eller om sex. Tvivlen eller længslen efter at føle sig set.
Der er ikke noget, der er for stort eller for småt at bringe frem i samtalen med os. Vi tager os tid til hver enkelt henvendelse og gør vores bedste for at hjælpe jer videre. Et enkelt telefonopkald kan være et vigtigt skridt til at få hjælp til parforholdet i tide, før kærligheden bliver for tavs.
Jeg vil bare sige 1000 tak for, at der findes denne mulighed at kunne ringe “akut” og uden omkostninger omkring sit parforhold. At kunne få gode råd, få luft og sparring af en kompetent rådgiver, lige når man står og har brug for det, er guld værd.”
I den anden ende af røret sidder vores frivillige rådgivere.
De har alle sammen en relevant faglig baggrund og er uddannet til at yde professionel rådgivning om parforholdet. Som frivillige har de valgt at arbejde på Partelefonen, fordi de brænder for at hjælpe par og familier til større trivsel.
Mandag
15:00-18:00Tirsdag
12:00-15:00Onsdag
12:00-15:00Torsdag
15:00-18:00Fredag
Lukket
Jeg fik forklaret, hvad det nok er, der går galt i vores kommunikation derhjemme og fik redskaber til at komme videre. Havde næsten givet op, men efter samtalen følte jeg, der var håb.”
Find svar på nogle af de spørgsmål, vi ofte modtager.
Partelefonen er for alle, der lever i et parforhold, og som har brug for hjælp eller rådgivning. Du er velkommen til at ringe ind selv eller sammen med din kæreste eller ægtefælle.
Vi ved, at de fleste, som har problemer i parforholdet, søger hjælp sent – bl.a. fordi det er tidsmæssigt, følelsesmæssigt eller økonomisk krævende at skulle opsøge en parterapeut.
Med Partelefonen ønsker vi, at det bliver lettere at række ud efter hjælp til sit parforhold. Derfor er telefonrådgivningslinjen landsdækkende, anonym og gratis at kontakte, så det bliver så overkommeligt som muligt at tage det første skridt og søge hjælp i tide.
Partelefonen er for alle, der lever sammen med en ægtefælle eller kæreste. Der findes ingen nedre grænse for, hvad du kan ringe ind om – så længe det handler om parforholdet.
Nogle gange er det bare et nyt perspektiv, man har brug for. Eller inspiration til, hvordan man får husket på hinanden og får passet på parforholdet i en travl hverdag.
Du kan også ringe ind, hvis I har det rigtig svært sammen, og vi kan hjælpe jer videre.
På Partelefonen er det frivillige rådgivere, der besvarer opkaldene.
Alle vores rådgivere har en fagligt relevant baggrund. Hovedparten er psykoterapeuter eller psykoterapeutstuderende. Men du kan også møde psykologistuderende, sundhedsplejersker og frivillige med en pædagogisk baggrund.
Fælles for de frivillige er, at de har taget en grunduddannelse hos Styrk Familierne, hvor de er blevet klædt på til opgaven. De har en grundlæggende viden om, hvad der udspiller sig i parforholdet og i menneskelige relationer, og de brænder for at hjælpe par og styrke familiers trivsel.
Det kan ske, at der er optaget, når du ringer til Partelefonen. Det skyldes, at Partelefonen er et gratis tilbud, man kan benytte sig af uden tidsbestilling, og at vi i perioder modtager mange opkald. Vi prioriterer tid til hver enkelt henvendelse, og de fleste samtaler varer op til 45-60 minutter.
Er der optaget, når du ringer til Partelefonen, håber vi, at du vil forsøge igen på et andet tidspunkt. Travlheden kan variere, men der vil altid være huller, og vi vil meget gerne tale med dig om det, der er svært i dit parforhold.
Nogle oplever, at ét opkald kan være tilstrækkelig hjælp. Andre ringer op til tre gange. Vær opmærksom på, at det ikke nødvendigvis er den samme rådgiver, du kommer til at tale med hver gang.
Partelefonen er en starthjælp til parforholdet – ikke et vedvarende tilbud. Er der behov for mange telefonsamtaler, kan det være fordi, der er brug for egentlig parterapi.
Har du og din partner brug for mere hjælp til parforholdet, end hvad telefonrådgivning muliggør, kan vi pege jer i retning af andre kvalificerede indsatser.
Mange fortæller om konflikter i parforholdet, som er svære at løse, og at det er vanskeligt at kommunikere med hinanden. For andre handler det om et ønske om mere nærhed og at føle sig set af sin partner. Andre igen oplever, at sexlivet er udfordret. Eller det kan være, at de stærke følelser ikke er der længere, og der opstår tvivl om, hvorvidt parforholdet overhovedet er værd at satse på. Flere fortæller også om utroskab hos den ene eller begge i forholdet.
Du kan ringe ind med netop de udfordringer, du oplever i parforholdet. Vi lytter til det, der fylder hos dig, og vi gør vores bedste for at hjælpe jer videre. I de tilfælde, hvor der er brug for anden og mere hjælp, kan vi henvise til andre tilbud.
Partelefonen er et anonymt rådgivningstilbud. Vi har ikke nummerviser, vi kan ikke se din IP-adresse, og vi registrerer ikke dine personlige oplysninger. Alle medarbejdere og rådgivere hos Partelefonen er også underlagt tavshedspligt og må ikke videregive det, I taler om.
Kun i tilfælde af bekymring for et barn eller ungt menneske tilsidesættes anonymitet og tavshedspligt til fordel for underretningspligten. I sådanne særlige situationer vil du blive gjort opmærksom på det.
Vi værner om vores faglighed. Derfor rekrutterer vi frivillige med en relevant faglig baggrund, ligesom det er en forudsætning for alle vores frivillige, at de forud for opstart har taget vores fire dages grunduddannelse. Her bliver de ført ind i relevant teori på området og oplært i professionel rådgivningspraksis. Det er også obligatorisk for staben af frivillige at deltage i løbende supervision, hvor vi håndterer eventuelle dilemmaer og kvalificerer vores praksis.
Partelefonen er en telefonrådgivningslinje og skal ikke forveksles med parterapi.
I løbet af et opkald kan vi opnå et tilstrækkeligt kendskab til dig og dit parforhold, så vi kan hjælpe dig videre her og nu. F.eks. til at se problemstillingen lidt udefra og finde nye handlemuligheder, som du ikke havde set før. Ringer du sammen med din ægtefælle eller kæreste, kan I få hjælp til at tale om det svære på en ny og bedre måde.
Er I et meget svært sted i jeres parforhold, vil det typisk være nødvendigt med et egentligt terapeutisk forløb hos en uddannet parterapeut eller psykolog, som kan få et mere indgående kendskab til jer og jeres situation.
Vi vil gerne høre om din oplevelse med Partelefonen. Hvis du svarer på et par spørgsmål, kan vi hele tiden forbedre vores indsats. Det tager højst fem minutter og er selvfølgelig anonymt.
Vil du være med til at gøre en forskel for par og familiers trivsel? Så kan du blive en del af Styrk Familiernes team af frivillige på Partelefonen. Vi har base i hjertet af København.
Vidste du, at vi har gratis webinarer, artikler og podcast, som du kan gøre brug af? Du finder viden og inspiration til parforholdet her.
Jeg følte mig forstået fra de første minutter af samtalen. Jeg bad om feedback, og det, jeg fik tilbage, var virkelig relevant og brugbart.”
Det er Styrk Familierne, der står bag Partelefonen.
Vi er en NGO, der tilbyder hjælp til forældrenes indbyrdes forhold, fordi det er bærebjælken for børnenes og hele familiens trivsel. I vores arbejde står Partelefonen helt centralt, og det har den gjort, siden telefonrådgivningslinjen åbnede i 2020.
Vil du vide mere om Styrk Familierne og vores andre indsatser?
Skriv dig op til vores nyhedsbrev – Så sender vi dig viden og nyheder om parforholdet, den skilte familie og den sammenbragte familie. Du kan til enhver tid afmelde dig igen.
Tlf: 35 12 16 17
Telefonen er åben alle hverdage fra
10:00 – 14:00
CVR-nr: 28324502
EAN: 5797200056900
Østergade 5 (Strøget), 1.sal
1100 København K.
Åbent alle hverdage fra 9:00 – 15:00
MobilePay nr: 98 92 93
Søndergade 10, 2.sal
8000 Aarhus C
Åbent alle hverdage fra 9:00 – 14:00
MobilePay nr: 82 85 80
© 2025 Styrk Familierne
Før hed vi Center for Familieudvikling.
Nu hedder vi Styrk Familierne.
Vi ønsker nemlig at styrke
familierne i hele landet.
Vores hjælp går i særlig grad til forældrerelationen
– fordi en håndsrækning til de voksne
er en gave til børn.